Arbabis moderna måsRegissören Farnaz Arbabi har gjort en Tjechovuppsättning som hon själv skulle vilja se. I hennes Måsen ligger fokus på att bli vuxen.
Fördjupning [2008-10-21]

Arbabis moderna mås

INTERVJU. Regissören Farnaz Arbabi har svårt för uppsättningar av Anton Tjechov-pjäser. Men nu gör hon själv en sådan. Fast hennes version av Måsen, som har premiär på lördag på Backa teater i Göteborg, är en moderniserad fågel för femtonåringar.

Längtan till staden, efter kärleken, längtan till vuxenvärlden och sitt eget liv – tonåren är sig lika oavsett om det är Anton Tjechov eller Farnaz Arbabi som håller i tyglarna. Tillsammans med Elmira Arikan har Arbabi bearbetat Tjechovs Måsen, och i deras version står ungdomar och det jobbiga i att bli vuxen i fokus.
   Den här hösten introduceras dessutom Boris Trigorin i den svenska kultureliten.


Hur är din mås?
   – Det är en kraftigt bearbetad version med ett starkt ungdomsperspektiv. Vi har ändrat åldrarna på de fyra huvudpersonerna och lagt tonvikten på motsättningarna mellan ungdomar och vuxna. Frågor som vad det är att bli vuxen och vilken väg ska man gå om man inte vill bli som sina föräldrar står i fokus.


Det låter bekant. Har ni jobbat med ungdomar i repetitionsarbetet?
   – Vi har haft en referensgrupp av ungdomar som var inne tidigt och läste manus och diskuterade. De som var i 17-årsåldern tyckte att den viktiga frågan var vad man ska bli när man blir stor. Det och kärleken!


När Stefan Larsson satte upp Måsen på Elverket i Stockholm bloggades det från repetitionsarbetet. Nu har din Boris Trigorin, en karaktär i pjäsen, en blogg – är det en kommentar till Larssons Måsenblogg?
   – Nej, det är ingen kommentar till någonting. Eftersom vi moderniserat pjäsen så starkt funderade vi på vad Boris Trigorin skulle göra i Kultur-Sverige idag, och det kändes självklart att han skulle ha en blogg. Dessutom skaffade han en Facebooksida nyss – och på en helg hade han över 100 vänner varav många är kända svenska författare. Vi ville introducera Boris i kultureliten.


Varför just Måsen?
   – Jag såg den när jag var 19 på Unga Klara och identifierade mig starkt med Nina som ju bor på landet men längtar till staden och efter att hålla på med teater. Jag är inte uppvuxen på landet, men i Stockholmsförorten Akalla – längst ut på den blåa tunnelbanelinjen. Det var inte ett geografiskt avstånd men ett enormt mentalt. Så jag har länge gått med tanken att använda Tjechovs text för att säga något om unga idag.


Går det?
   – Originalet är så stort och innehåller så många olika teman. Vi har krympt och koncentrerat pjäsen. Jag har svårt för Tjechovuppsättningar idag för att det ofta blir tamt. Allt ska liksom med. Skådespelare älskar ju Tjechov just för att alla karaktärer är lika viktiga och så komplexa att de har massor av stoff att bygga sin roll på. Men det innebär att man sällan väljer vad som är viktigt i pjäsen. Jag och Elmira Arikan har valt och försökt fokusera på det tema som är viktigast för oss.


På Nummers diskussionsforum pågår en diskussion om vem som borde ta över efter Stefan Larsson på Elverket. Ditt namn är ett av de populäraste. Skulle det jobbet vara kul?
   – Det skulle vara skitkul!  


 


FAKTA OCH LÄNKAR
Anton Tjechovs Måsen i regi av Farnaz Arbabi har premiär den 25 oktober på Backa Teater i Göteborg. Här hittar du Boris Trigorins blogg.


I vår regisserar Farnaz Arbabi opera: Menottis KonsulnFolkoperan i Stockholm.

Astrid Claeson

Share/Bookmark
Tyck till!

Så här tycker Nummers läsare